The Pathways Coalition

The Pathways Coalition är ett partnerskap mellan Scania, H&M Group, E.ON Nordic och Siemens. Medlemmarna delar visionen att uppnå fossilfri kommersiell transport år 2050 eller tidigare, i enlighet med Parisavtalet.

Allvarligt budskap i optimistisk förpackning

Vi har tagit fram varumärkesidentitet och hemsida för The Pathways Coalition på uppdrag av Peter Henriksson på 2050, som hjälper andra organisationer att bli mer lönsamma genom minskad klimatpåverkan och aktivt hållbarhetsarbete. Fokus för den grafiska identiteten och hemsidan är ett minimalistiskt uttryck som förmedlar koalitionens seriösa budskap, men som samtidigt känns inbjudande och optimistiskt. 

De varierade och mångsidiga varumärkeselementen kan kombineras för både digitala och tryckta ändamål. Alla varumärkeselement är utskriftsvänliga vilket gör att varumärket är konsekvent oavsett vilket media du upplever det i.

Gemensamma intressen och korsande vägar

Symbolen är ett W, den enda bokstaven i logotypen med fyra korsande linjer. De fyra linjerna står för de företag som samarbetar i projektet och de är basen för symbolen. Den speglar också skärningspunkterna mellan miljö, ekonomiska, samhälleliga och lagstiftande intressen. Logotypen är enkel, minimalistisk, och liknar inte någon av företagens nuvarande logotyper, utan är istället skapad för att fungera i samband med dessa. 

Primärfärger och geometri skapar tidlös känsla

Inspirationen för de starka färgerna kommer från 1920-talets De Stijl, vilket ger dem en modernistisk känsla. Primärkulörernas styrka mjukas upp av de medföljande nyanserna som möjliggör kreativa kombinationer och kontraster.

Typografi tydlig nog att finnas i trafiken

Koalitionens budskap är förankrat i vetenskap och fakta, och detta behöver typografin spegla. Att välja ett typsnitt populärt för sin höga läsbarhet och sin enkelhet är naturligt. Den öppna, rundade, eleganta och moderna sans-serifen Brandon Grotesque med influenser av 1920-talets humanistiska typsnitt har ett funktionellt utseende, men en varm känsla. De mjuka hörnen gör det till ett neutralt och tydligt men ändå mångsidigt geometriskt typsnitt.

Naturens och människans mönster

Naturens mönster upplevs ibland som kaotiska, men de följer ändå sin egen slags mall. När människor skapar mönster tenderar de istället att gå mot det geometriska, det strukturerade och det symmetriska. Pathways Coalitions varumärke finns i vägskälet mellan människan och naturen, och därför är mönstren vi tagit fram inspirerade av stigar, vägar och motorvägar. En mängd mönster kan också skapas med hjälp av Pathways-symbolen med sina fyra korsade linjer. Den geometriska layouten och organiska mönstren symboliserar att alla vägar är olika, men det är viktigt att man kommer fram. Tillsammans skapar designelementen en tidlös känsla och en hållbar form. 

Lätt att nå, lätt att ta till sig

Inget är längre än 2 klick bort: information om koalitionen, dess engagemang, aktiviteter eller publikationer. De egna inläggstyperna för nyheter, publicerade resurser, och events skapar en lättnavigerad struktur på hemsidan. Strukturen förenklar processen för innehållsproducenterna för sidan och förmedlar koalitionens budskap och arbete på ett lättillgängligt sätt. 

Om projektet

Kund: The Pathways Coalition

Vad vi gjorde

Behöver du hjälp? Tryck här för att komma till vår support.

support

Redo att starta
ditt projekt?

Har ett projekt i åtanke eller idé som du vill bolla? Hör av dig! Vi ses gärna på en kopp kaffe i Norrköping eller Malmö.