Vanliga ord inom design och utveckling

I vår bransch finns många termer och uttryck som kan kännas kluriga. För att göra det lättare att hänga med i design- och utvecklingssnacket har vi gjort en ordlista så att du snabbt kan kolla upp något du inte förstår.

A

Animation, boll som studsar

Animation

Animationer använder sig av en serie med bilder eller illustrationer som spelas i snabb följd för att efterlikna rörelse.

A/B testning

En metod för att jämföra versioner av en sida för att se vilken som presterar bäst.

B

Banner

En banner är en digital reklamannons. Detta kan göras i form av en text, en bild eller en animation på hemsidor eller i nyhetsbrev. Genom ett klick på annonsen kommer användaren vidare till en webbplats.

brodtext

Brödtext

Brödtext syftar på huvuddelen av en text, dvs. det som inte är rubrik, mellanrubrik, ingress eller fotnot, utan det som är avsett att läsas som löptext.

C

Call-to-action (CTA)

En uppmaning, ofta via en knapp i en digital plattform (hemsida, app eller liknande), som vill få kunder att utföra en handling. Detta kan exempelvis vara att kontakta någon eller gå till kassan. Oftast är CTA beskriven i form av microcopy.

CMYK

Förkortning för cyan, magenta, yellow, black (som förkortas K). – Det är de fyra färger som an­vänds i fyrfärgstryck, både i tryckerier och i färgskriv­are. Genom att blanda dem i olika proportioner får man fram andra färger.

Content

Engelska för innehåll: material som skapas av människor för att läsas, ses eller an­vändas av andra människor. Det kan vara exempelvis foton, bild, film, spel och text.

Content Management System (CMS)​

CMS syftar på det system som hanterar innehåll och strukturen för det som publiceras på en webbplats. Det är där administratören gör uppdateringar och ändringar i hemsidans innehåll. Exempel på populära CMS är WordPress, Squarespace, Wix och Joomla.​

Copy

Kort för copywriter. En copywriter är en kommersiell skribent som skriver på uppdrag av någon annan. Copy kan också syfta på texten som en copywriter skriver.

D

Direktreklam (DR)

Reklam som delas ut direkt i brevlådan. Det kan både vara adresserat och oadresserat.

F

Friktion

Omständigheter som leder till ett sämre resultat. Det kan exempelvis vara en ickeoptimal layout som försvårar användarens inter­aktion med hemsidan.

G

Gerillamarknadsföring

Okonventionella aktiviteter med syfte att skapa reklam. Dessa är ofta genomförda på oväntade platser.

Google Analytics

Ett statistikverktyg för hemsidor. Google Analytics ger dig möjlighet att mäta din trafik, till exempel hur många som besöker din hemsida, var de klickar och hur länge de stannar.

Grafisk profil

Den grafiska profilen är en typ av manual för ett företags eller organisations visuella kommunikation. Det kan vara exempelvis hantering av logotyp, färger, teckensnitt och andra grafiska element. Syftet med den grafiska profilen är att kunna kommunicera enhetligt för att bygga ett starkt varumärke.

H

Hexkod

Hexkod är ett sätt att definiera färg i HTML och CSS. Koden börjar med # och har sex siffror efter, eller tre om det är en förkortad variant. Exempel: Koden #FFDE1D ger vår gula färg, medan #000 är svart.

Hosting

Från engelska ordet “host”: att erbjuda en plats att bo. Hosting syftar därför på tjänsten att förvalta hemsidor genom att låna ut en del av en server och utrymme på den för all data som hör till hemsidan.

I

Informationsarkitektur (IA)

Informationsarkitektur handlar om hur information organiseras och är åtkomlig för att den ska kunna göra verklig nytta.

Innehållsmarknadsföring / Content marketing

Syftet är att bygga förtroende och lojalitet för ett företag genom att dra till sig och behålla målgruppen med engagerande och relevant innehåll (content).

Innehållsstrategi / Content strategy

En plan för att skapa, publicera och hantera relevant och användbart innehåll.

K

Konvertering

När en besökare som fullföljer ett av våra uppsatta mål på sidan. T.ex. registrerar sig, genomför ett köp, eller tar kontakt. Besökaren konverteras då från en vanlig besökare till en kund eller ett lead.

L

Lead

Syftar på en person som på något sätt visat intresse för en produkt eller tjänst, eller som man av andra skäl tror att det lönar sig att bearbeta. En potentiell kund.

M

Microcopy

Ord eller copy som står på knappar eller länkar. Det är viktigt att microcopyn tydligt berättar vad som händer när man trycker på knappen, för att inte skapa friktion.

P

Pantone Matching System (PMS)

Ett färgsystem för dekorfärger som används vid tryck. Varje färg representeras med ett unikt namn och/eller nummer.

R

Rankning

Ranking är en automatiserad värdering av en sidas relevans. Detta används för att sortera sök­resultat i en sökmotor.

Responsiv design

Svenska: följsam design, är att utforma webbsidor så att de kan användas på flera olika enheter, exempelvis datorskärm, surfplatta och mobilskärm. Detta görs genom att utgå från samma grundkod men arrangera innehållet på olika sätt för att passa till utrymmet i varje enhet.

RGB

Förkortning på rött, grönt och blått – de tre färger som används för att blanda till alla andra färger i bild­skärmar. Alla färger på skärmen konverteras till RGB.

Räckvidd

Det antal personer eller individer du kan nå med en kampanj. Det kan vara antal tittare på en video i sociala medier eller antal läsare av en artikel på din hemsida.

S

Server

En server är en fysisk, eller virtuell, plats för lagring av information. Servrar har ett IP-nummer för att identifieras. När besökaren surfar till en URL kopplas först URL:en ihop med rätt IP-adress via DNS och sedan skickas informationen till besökaren från servern.

Sidkarta / Sitemap

En sitemap är en karta över alla sidor som man har på en webbplats. Det är oftast ett XML-dokument som används av sökmotorer för att läsa av vilka URLer din webbplats består av.

Sökordsoptimering / SEO

SEO, eller sökordsoptimering, är processen att öka en sidas rankning i sökmotorernas lista över sökresultat. Detta görs genom att optimera innehållet på sidan och använda ord som är relevanta för potentiella kunder och besökares sökningar.

T

Tema

Ett tema i WordPress är förutbestämd struktur på hur innehållet och datan på hemsidan ska visas.

Tillägg / Extension

Ett program som tillför funktioner till ett annat program. Ett tillägg går inte att köra fristående från det program som det är avsett för.

U

URL

Den text man anger i webbläsarens adressfält för att besöka en sida på webben.

User Experience (UX)

An­vändar­upp­lev­elsen definieras som de tankar och reaktioner som uppstår hos en person genom använd­ning och/eller förväntad an­vänd­­ning av en produkt, system eller tjänst. I hemsidors fall handlar det om interaktionen mellan en användare och en hemsida.

User Interface (UI)

Innefattar hur hemsidan kommer se ut och uppfattas av användaren. Detta är en viktig del av hemsidan för att göra det lätt att använda och behålla användarens uppmärksamhet. Inom UI ingår exempelvis layout, textformatering och andra grafiska element.

W

Webbkakor / Cookies

Cookies är en liten textfil som lagras i besökarens webbläsare vid besök på en hemsida. Syftet är att underlätta för besökaren, genom att exempelvis komma ihåg inställningar för språk eller andra preferenser. Kakor kan också spara information om besökarens aktivitet på webbsidan.

WordPress

Ett flexibelt innehållshanteringssystem (CMS) som används till många hemsidor och bloggar och som går att anpassa fritt med hjälp av olika tillägg och teman. Det är det mest använda systemet av alla CMS och det system som vi använder när vi bygger hemsidor.

Behöver du hjälp? Tryck här för att komma till vår support.

support

Redo att starta
ditt projekt?

Har ett projekt i åtanke eller idé som du vill bolla? Hör av dig! Vi ses gärna på en kopp kaffe i Norrköping eller Malmö.