Manual för din hemsida i WordPress

Det här är en manual för att ändra innehåll på din hemsida. Välj vilket år din hemsida är byggd för att komma till rätt information.
Om du skulle ha några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss. Lycka till!

När är din hemsida byggd?

Ikon händer som skakar hand

2019 eller senareElementor


1. Logga in

  1. Gå in på dinhemsideadress.se/loggain
  2. Fyll i dina användaruppgifter och tryck på logga in

När du är inloggad kan du nå alla redigeringsfunktioner för hemsidan via den svarta menyn till vänster på hemsidan.

1.1 Ändra lösenord

Om du vill ändra lösenordet för ditt konto gör du det genom att 

  1. Tryck på Användare i menyn till vänster
  2. Välj Redigera

Under Redigera når du alla inställningar för användare registrerade på sidan.

2. Sidor

Elementor är verktyget för det visuella redigeringsläget på hemsidan. Detta verktyg består av olika innehållselement, där en sektion (section) är en omslutande ruta som i sin tur innehåller en eller flera kolumner (columns). Kolumnerna kan sedan innehålla flera element, så som textblock, knappar eller formulär.

2.1 Redigera sida

  1. Logga in och välj sidor i vänstermenyn.
  2. Håll muspekaren över den sida du vill redigera och välj redigera med Elementor.
  3. Klicka på det innehåll du vill redigera. Nu dyker en panel upp till vänster där du kan göra dina ändringar.

2.2 Förhandsgranska och spara

  1. Längst nere till vänster hittar du en grå meny med ikoner. Förhandsgranska genom att trycka på ögat.
  2. Spara genom att trycka på uppdatera.

2.3 Lägg ny sektion med text

  1. Följ stegen i 2.1 ovan. Tryck sedan på element i vänsterpanelen på sidan.
  2. Välj sedan t.ex elementet textredigerare eller bild och dra elementet till önskad plats på sidan.
  3. Sedan kan du redigera elementet genom att använda vänsterpanelen.
  4. Spara genom att trycka på uppdatera.

Lär dig mer!

Här är en video-guide för hur du bygger en sida med Elementor.

Webbanpassa bilder

Optimerade bilder ger dig en snabbare hemsida. Beskär bilderna i media i vänstermenyn. Under 400kb/bild är bra!

3. Nyheter

För att lägga till en nyhet:

  1. Välj inlägg i vänstermenyn.
  2. Tryck på skapa nytt högst upp.
  3. Ange relevant information under respektive fält genom att skriva i rutan.
  4. Ange bild under utvald bild till höger.
  5. Du kan spara utkast eller förhandsgranska ditt arbete genom att klicka på respektive knapp uppe till höger.
  6. När du redigerat färdigt klickar du på den blå knappen publicera för att dina ändringar ska synas publikt. Inget av det du ändrar i redigeringsvyn publiceras innan du klickar på just publicera.

    Du kan också schemalägga nyheter genom att klicka på redigera bredvid publicera direkt och ange ett datum i framtiden.

3.2 Funktioner i redigeringsläget

I “Lägg till rubrik” anger du Titel/Rubrik för din gutenbergsida.

Under rubriken finns ett standardblock som är ett textstycke. Om du börjar skriva i “Börja skriva…” rutan så har du skapat ditt första block.

Du kan välja andra typer av block genom att klicka på “+”. De olika block du kan välja mellan är:

  • stycke: vanlig text, kan redigeras som vanligt – göra fetmarkerad, lägga in länkar i text osv.
  • rubrik: går från H2 – sidans titel är en H1, ha ej fler! – till H6 (helst ner till H4 max, det behövs väldigt sällan gå djupare); används för att skapa hierarki i texten (och följ gärna en hierarki, gå inte från H2 till H5 utan mellanstegen – användare av skärmläsare kommer bli väldigt förvirrade annars!)
  • knapp: denna skapar en stor knapp på sidan som följer samma styling som resterande knappar (välj mellan Fyll eller Markera ytterkanter under Stilar i högerpanelen); ange länktext (det som visas på knappen) och länk (URL)
  • bild: kan styra storlek under Bildstorlek i högerpanelen
  • lista: punktlista eller numrerad lista
  • tabell: man väljer antal spalter och rader (kan lägga in fler efteråt också) och sedan fyller i fälten.

Du kan flytta block uppåt eller nedåt genom att dra och släppa eller använda knapparna (pilarna) till vänster av varje block.

  1. Logga in och tryck på utseende och sedan menyer i vänstermenyn.
  2. Markera den eller de sidor du vill infoga i menyn genom att checka för respektive box. Om du vill länka till en extern hemsida, tryck istället på anpassade länkar och ange URL och namn där. Tryck sedan på lägg till i meny.
  3. Spara genom att trycka på spara meny.

4.1 Byt ordning i menyn

Du kan ändra ordningen som menyobjekten visas i på sidan genom att ta tag i ett objekt med muspekaren och dra det till önskad plats i menyn.

4.2 Ta bort menyobjekt

För att ta bort ett menyobjekt ur listan trycker du på pilen till vänster av objektet och sedan på ta
bort
.

5. Sökmotorsoptimering (SEO)

Du kan själv hantera de texter och rubriker som syns när hemsidans undersidor visas på Google och andra sökmotorer. Dessa texter kallas metatexter. 

  1. Gå in på sidan, evenemanget, butiken eller nyheten du vill ändra metatexter på.
  2. Bläddra ner på sidan tills du hittar fliken YOAST SEO (fliken kan vara öppen eller stängd).
  3. Ändra metatitel och metabeskrivning i rutorna.

5.1 Metatitel

Metatitel är en säljande titel för sidan och får gärna innehålla sidans titel, ditt företagsnamn, slogan och geografisk placering. Yoast visar när titeln är lagom lång.

5.2 Metabeskrivning

Metabeskrivningen ska kortfattat och säljande sammanfatta innehållet på sidan. Gärna med en uppmaning på slutet, som till exempel ”kontakta oss idag” eller ”läs mer här”.

ALT-texter

Tänk på att lägga till ALT- texter för nya bilder du laddar upp. Det gör du via Media i vänstermenyn.

6. Olika språk på din hemsida (översättningar)

Om du har olika språk på din hemsida gör du på följande vis för att redigera de olika språkversionerna:
  1. Se till att du har standardspråket (exempelvis svenska, alltså ej det språket du ska översätta till) valt genom att välja rätt flagga i menyraden högst upp i adminpanelen.
  2. Navigera i vänstermenyn till det innehåll du vill redigera, till exempel sidor.
  3. I listan över alla sidor, bredvid sidans namn, finns flaggor för de språkversioner som finns tillgängliga.
  4. Under flaggorna visas symboler. Symbolerna varierar, beroende på vilket steg i översättningen du är, mellan en penna, ett kugghjul eller en “uppdateracirkel”. Klicka på ikonen för rätt sida och språk för att börja översätta – oavsett vilken ikon som visas.
  5. Sidans innehåll på standardspråket visas nu i rutor och fält till vänster, och till höger ser du motsvarande rutor och fält på det språk du vill översätta till.
  6. Fyll i fälten med rätt översättning.
  7. Avsluta med att checka i boxen “Översättningen är färdig” för varje enskilt fält och klicka sedan på knappen Spara
  8. Gör samma sak med alla sidor och inlägg du vill översätta.

OBS!

I tidigare versioner av WPML så skapades separata sidor för varje översättning men nu hanteras istället översättningar på detta vis. Om du har den äldre versionen så är det bara att redigera sidan för respektive språk som vanligt.

2018 eller tidigareAvada / Fusion builder

1. Logga in

    1. Gå in på dinhemsideadress.se/loggain
    2. Fyll i dina användaruppgifter och tryck på logga in

När du är inloggad kan du nå alla redigeringsfunktioner för hemsidan via den svarta menyn till vänster på hemsidan.

1.1 Ändra lösenord

Om du vill ändra lösenordet för ditt konto gör du det genom att 

      1. Tryck på Användare i menyn till vänster
      2. Välj Redigera

Under Redigera når du alla inställningar för användare registrerade på sidan.

2. Sidor

  1. Välj sidor i vänstermenyn.
  2. Tryck på namnet på den sida du vill redigera.
  3. Lokalisera den innehållsruta som innehåller den information som du vill redigera. Håll muspekaren över innehållsrutan och klicka på den lilla symbolen av en penna för att redigera innehållet i rutan.
  4. Glöm inte att spara ändringen innan du lämnar innehållsrutans redigeringsvy. Olika typer av innehållsrutor kan ha olika inställningsmöjligheter.
  5. Vill du radera en ruta med innehåll klickar du på symbolen av en papperskorg vid just den innehållsrutan. Vill du kopiera allt inom rutan, kan du “klona” genom att klicka på symbolen med ett litet plustecken. Om du vill spara hela rutan för användning vid senare tillfälle, eller på en annan undersida, klickar du på “spara“.
  6. När du redigerat färdigt den aktuella sidan klickar du på den blå knappen uppdatera för att dina ändringar ska synas publikt. Inget av det du ändrar i redigeringsvyn publiceras innan du klickar på just uppdatera.

Lär dig mer!

Här är en video-guide för hur du bygger en sida med Fusion Builder.

Webbanpassa bilder

Optimerade bilder ger dig en snabbare hemsida. Beskär bilderna i Media i vänstermenyn. Under 400kb/bild är bra!

3. Nyheter

För att lägga till en nyhet:

  1. Välj inlägg i vänstermenyn.
  2. Tryck på skapa nytt högst upp.
  3. Ange relevant information under respektive fält genom att skriva i rutan.
  4. Ange bild under utvald bild till höger.
  5. Du kan spara utkast eller förhandsgranska ditt arbete genom att klicka på respektive knapp uppe till höger.
  6. När du redigerat färdigt klickar du på den blå knappen publicera för att dina ändringar ska synas publikt. Inget av det du ändrar i redigeringsvyn publiceras innan du klickar på just publicera.

    Du kan också schemalägga nyheter genom att klicka på redigera bredvid publicera direkt och ange ett datum i framtiden.
  1. Logga in och tryck på utseende och sedan menyer i vänstermenyn.
  2. Markera den eller de sidor du vill infoga i menyn genom att checka för respektive box. Om du vill länka till en extern hemsida, tryck istället på anpassade länkar och ange URL och namn där. Tryck sedan på lägg till i meny.
  3. Spara genom att trycka på spara meny.

4.1 Byt ordning i menyn

Du kan ändra ordningen som menyobjekten visas i på sidan genom att ta tag i ett objekt med muspekaren och dra det till önskad plats i menyn.

4.2 Ta bort menyobjekt

För att ta bort ett menyobjekt ur listan trycker du på pilen till vänster av objektet och sedan på ta
bort
.

5. Sökmotorsoptimering (SEO)

Du kan själv hantera de texter och rubriker som syns när hemsidans undersidor visas på google. Dessa texter kallas metatexter. Så här gör du för att ändra dem.

  1. Gå in på sidan, evenemanget, butiken eller nyheten du vill ändra metatexter på.
  2. Bläddra ner på sidan tills du hittar fliken YOAST SEO (fliken kan vara öppen eller stängd).
  3. Ändra metatitel och metabeskrivning i rutorna.

5.1 Metatitel

Metatitel är en säljande titel för sidan och får gärna innehålla sidans titel, ditt företagsnamn, slogan och geografisk placering. Yoast visar när titeln är lagom lång.

5.2 Metabeskrivning

Metabeskrivningen ska kortfattat och säljande sammanfatta innehållet på sidan. Gärna med en uppmaning på slutet, som till exempel ”kontakta oss idag” eller ”läs mer här”.

ALT-texter

Tänk på att lägga till ALT- texter för nya bilder du laddar upp. Det gör du via Media i vänstermenyn.

6. Olika språk på din hemsida (översättningar)

Om du har olika språk på din hemsida gör du på följande vis för att redigera de olika språkversionerna:
  1. Se till att du har standardspråket (exempelvis svenska, alltså ej det språket du ska översätta till) valt genom att välja rätt flagga i menyraden högst upp i adminpanelen.
  2. Navigera i vänstermenyn till det innehåll du vill redigera, till exempel sidor.
  3. I listan över alla sidor, bredvid sidans namn, finns flaggor för de språkversioner som finns tillgängliga.
  4. Under flaggorna visas symboler. Symbolerna varierar, beroende på vilket steg i översättningen du är, mellan en penna, ett kugghjul eller en “uppdateracirkel”. Klicka på ikonen för rätt sida och språk för att börja översätta – oavsett vilken ikon som visas.
  5. Sidans innehåll på standardspråket visas nu i rutor och fält till vänster, och till höger ser du motsvarande rutor och fält på det språk du vill översätta till.
  6. Fyll i fälten med rätt översättning.
  7. Avsluta med att checka i boxen “Översättningen är färdig” för varje enskilt fält och klicka sedan på knappen Spara
  8. Gör samma sak med alla sidor och inlägg du vill översätta.

OBS!

I tidigare versioner av WPML så skapades separata sidor för varje översättning men nu hanteras istället översättningar på detta vis. Om du har den äldre versionen så är det bara att redigera sidan för respektive språk som vanligt.

Behöver du hjälp? Tryck här för att komma till vår support.

support

Redo att starta
ditt projekt?

Har ett projekt i åtanke eller idé som du vill bolla? Hör av dig! Vi ses gärna på en kopp kaffe i Norrköping eller Malmö.