Vimur – grafisk profil med det rätta flödet

För Vimur handlar allt om det rätta flödet. Med en unik kombination av kunskap inom affärsutveckling och business intelligence – och en hel del personlighet – hjälper de sina kunder att eliminera flaskhalsar på olika ställen i verksamheten. Så att företagsvardagen kan flyta på.

Hjärta och hjärna.

Redan från första mötet stod det klart att Vimur var ett företag med både hjärta och hjärna. Ett företag där ettor och nollor absolut har en stor plats, men där passionen för att se sina kunder lyckas är desto större.

Vi kände så klart en samhörighet direkt – ett genuint intresse för våra kunder är ju en drivande del även hos oss på Hamrén. Insikten att Hamrén och Vimur, trots branschskillnaden, faktiskt vilar på en väldigt liknande grund, fick det att klia i fingrarna direkt.

I gränslandet mellan personligt och professionellt.

För oss var det självklart att Vimurs grafiska form skulle leva i gränslandet mellan det personliga och det professionella. Vi ville skapa ett flexibelt uttryck med mycket färg – både för att sticka ut ur den ganska homogena massan, men också för att ge Vimur möjlighet att kommunicera sin affärsidé.

Precis som i verksamheten, där BI kombineras med verksamhetskunskap, ligger det unika i det grafiska uttrycket inte i varje enskild del för sig. Istället är det de sobra kulörerna i spännande kombinationer, tillsammans med den tidlösa typografin, som är nyckeln till Vimurs alldeles egna personliga uttryck.

Pitchmöte hos Vimur

”Vi vill synas och visa vilka vi är: genuina, kompetenta och helt utan krusiduller.”

Andrea på Vimur

Kulörer

Färgpaletten uppmuntrar kombination för att skapa dynamik och väcka ett intresse.


De primära kulörerna utgörs av Vimurs röda, tillsammans med två blå nyanser. Sekundära kulörer, som med fördel används på bakgrunder eller mindre områden, är rosa, gul, mintgrön och orange.

Sobra kulörer som kan kombineras för att skapa rätt intryck.

Typografi

I en bransch där raka teckensnitt dominerar, väljer vi istället att gå åt andra hållet. Pointer Old Style, som används för huvudrubriker, är en modern tappning av klassiker som vi känner igen från affärsvärlden.

Till brödtexter och mindre rubriker använder vi Heebo – ett teckensnitt som med sina öppna och mjuka former är både inbjudande och lättläst.

Kombinationen blir en traditionell, tidlös känsla – med en strävan framåt.

Visitkort

Dags för en ny grafisk profil?

Behöver du en grafisk profil till ditt företag? Eller är det dags att ge den befintliga profilen ett lyft? Kontakta oss, så hjälper vi dig!

Om projektet

Kund: Vimur AB

Vad vi gjorde

Behöver du hjälp? Tryck här för att komma till vår support.

support

Redo att starta
ditt projekt?

Har ett projekt i åtanke eller idé som du vill bolla? Hör av dig! Vi ses gärna på en kopp kaffe i Norrköping eller Malmö.