Colmec-gruppen är ett distributions- och produktionsföretag inom däckbranschen med försäljning till hela Norden samt Polen. Eftersom bränsleåtgång påverkas av vilka däck du har, påverkar Colmecs produkter inte bara däckkostnaderna utan sänker också bränslekostnaderna. De har därför ett helhetstänk inom däckdistribution, teknisk support och service.

Det främsta säljverktyget
För andra året i rad har vi tagit fram en mastodontisk produktkatalog på 130 sidor för Colmecs räkning. Katalogen är företagets säljares främsta verktyg i sitt arbete, så ett starkt fokus på tydliga och tillgängliga produktsidor och index i slutet var givet.
Ett helhetskoncept i katalogform
Förutom produktinformation innehåller den även varumärkesstärkande inslag, bland annat om företagets historia, deras helhetskoncept kring däckproduktion och service med mera. Kunden hade en grundstruktur, texter och en stor härlig bildmapp när de kom till oss med projektet. Vi hjälpte dem med strukturen för att få ett bra flow, valde ut goda parhästar mellan text och bild, och tog fram modernare eller helt nya versioner av deras varumärkeselement beroende på vad som behövdes på vilken plats.
Att tydliggöra stor mängd information
Den största utmaningen för kunden var den stora mängden produktinformation som skulle kombineras med den varumärkesstärkande informationen. Vi löste problemet genom ett flexibelt koncept med många mallar som kunde anpassas till olika typer av layouter. Katalogen fick också en välstrukturerad innehållsförteckning i med tydliga kapitelindelningar och ett däckindex i slutet.